پیش بینی خطر سکته مغزی در مبتلایان به دیابت با یک آزمایش خون

25ژوئن 2019 - دیابت عامل بسیاری از بیماریهای دیگر، از جمله سکته مغزی است.پرفسور Frederick Korley، استادیار پزشکی اورژانس در میشیگان می گوید برای جلوگیری از وقوع سکته مغزی، ما ابتدا باید افراد در معرض خطر سکته را به دقت شناسایی و سپس درمان های مورد نیاز را برای پیشگیری از سکته به این افراد ارائه کنیم.نتایج این مطالعه ی جدید در مجله ی Stroke منتشر شده است.

پرفسور کورلی غلظت یک نوع پروتئین را در خون بیماران مبتلا به دیابت که پیش از این سکته مغزی را تجربه نکرده بودند، اندازه گیری کرد تا خطر ابتلای آنها به سکته مغزی را در آینده پیش بینی کنند.

او گفت: ما فرض کردیم که قبل از اینکه یک فرد سکته کند، اغلب" سکته های کوچکی " برای او اتفاق می افتد که نشانه های بالینی ندارند، با این حال، این سکته های کوچک ممکن است باعث آزاد شدن پروتئین هایی به خون شوند که با مرگ سلول های مغزی مرتبط هستند و این پروتئین ها می توانند در خون اندازه گیری گردند. یکی از این پروتئین ها پروتئین زنجیره ی سبک نوروفیلامنت[1](NfL) است، که ما در این مطالعه بر روی آن تمرکز نمودیم.

غلظت NfLدر خون

پرفسور کورلی و تیمش نمونه های خونی 113 بیمار مبتلا به دیابت را که در زمان ثبت نام، به سکته مغزی مبتلا نشده بودند، اما طی یک دوره پیگیری 7 ساله دچار سکته مغزی شدند، با نمونه های خونی 250 بیمار مبتلا به دیابت که قبل از ثبت نام و در طی یک دوره پیگیری هفت ساله سکته مغزی را تجربه نکردند، مقایسه نمودند.

تیم تحقیقاتی دریافت که سطح NfL در خون با خطر سکته مغزی ارتباط دارد .پرفسور کورلی گفت: ما دریافتیم که غلظت NfLدر خون افرادی که دچار یک سکته ی مغزی شده اند، 43 درصد بالاتر از غلظت این ماده در خون افرادی بود که سکته ی مغزی را تجربه نکرده بودند، و احتمال سکته ی مغزی در طی دوره ی پیگیری هفت ساله، برای افرادی با بالاترین غلظت NfL(چارک بالایی غلظت این ماده در شرکت کنندگان)، حدود 10 برابر بیش از افرادی با پایین ترین غلظت NfL(چارک پایینی غلظت این ماده در شرکت کنندگان) بود.

در حالی که این نتایج فرضیه ی تیم تحقیقاتی کرولی را تایید می کند اما او اظهار داشت که آنها کمی از این نتایج شگفت زده شدند، زیرا قدرت ارتباط بین آزمایش خون و سکته مغزی بزرگتر از انتظار آنها بود.

این تیم تحقیقاتی همچنین دریافت که با اضافه کردن غلظت NfL به روش فعلی پیش بینی سکته مغزی یعنی نمره ی خطر سکته ی  Framingham، دقت این روش افزایش می یابد.

او می گوید: "نمره خطر سکته مغزی Framingham به عوامل خطر سکته مغزی در یک بیمار توجه می کند و احتمال 10 ساله ی سکته مغزی را برای یک فرد پیش بینی می نماید. این عوامل خطر در حال حاضر شامل عواملی مانند دیابت، سیگار کشیدن و فشار خون هستند. هنگامی که غلظت NfL در خون را به عنوان یک عامل خطر به این مدل اضافه نمودیم، صحت نمره ی پیش بینی خطر سکته مغزی افزایش یافت.

استفاده در آینده

پرفسور کورلی یادآوری نمود که این اولین مطالعه ای است که بیانگر امکان استفاده از این آزمایش خون برای پیش بینی وقوع سکته مغزی است و مطالعات دیگری برای تأیید یافته های آنها مورد نیاز است.

وی گفت: تحقیقات ما به طور خاص بر روی بیماران مبتلا به دیابت متمرکز بود، مطالعات بیشتری باید انجام شود تا کارآیی این آزمایش چه در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و چه در جمعیت عمومی تایید شود. اما ما امیدواریم که انجام مطالعات بیشتر به زودی ممکن شود.به عنوان یک پزشک اورژانس، من بیماران را پس از سکته مغزی ملاقات می کنم، و برای برخی از بیماران، گزینه های درمانی در آن زمان محدود است. اگر یافته های ما در مطالعات بر روی سایر جمعیت ها تایید شود، پزشکان می توانند از این آزمون برای نظارت بر بیماران استفاده کنند و درمان های پیشگیرانه از سکته مغزی را به افراد در معرض خطر ارائه دهند تا از وقوع سکته مغزی در آنها جلوگیری کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-06-blood-patients-diabetes.html

 



[1]neurofilament light chain